Arts Dance Music Read Spoken Word UC EVENTS UC MASTERS

UC MASTERS terugblik 2021

Met de jaarwisseling in het vooruitzicht, blikken we graag even terug op 2021. Ga er gerust even voor zitten, want ondanks dat Corona ons nog steeds in zijn greep houdt, hebben we tóch veel kunnen doen. Zo hebben de makers van UC MASTERS -onder begeleiding van hun coaches- mooie stappen gemaakt. Graag delen we de highlights met jullie.

Ladder naar succes
Bram ‘Baroem’ Wildenburg begon het traject meteen with a bang: Art coach Jasper van Es regelde voor hem een Artist in residence tijdens het Ljubljana Street Art Festival. Hij ging met een lokale graffiti crew op pad en stelde ter plekke een foto-expositie van zijn ervaring samen. Onderdeel van de expo was een ladder die de crew ter plekke had gemaakt om zo hoog mogelijk te spuiten. Later in het jaar was Baroem met deze expo ook te zien op graffitikunstbeurs UN-FRAMED.

Antigoon en Ralph Roelse exposeren op dit moment tijdens de GLASHARD in het Stedelijk Museum in Schiedam. Antigoon was dit jaar ook deelnemer aan het signpainting festival Windows to the World in Eindhoven.

Urban Entrepreneur Day
In september organiseerden we de Urban Entrepreneur Day in Area 51 op Strijp-S. We nodigden experts op gebied van auteursrecht, fondsenwerving, communicatie en ondernemerschap uit en beginnende ondernemers in de urban scene vroegen hen het hemd van het lijf. Onder de experts ook ‘Coach van de coaches’ Freek van Duijn die deelnemers in fondsenland wegwijs maakte. Tijdens de afsluitende netwerkborrel werd duidelijk; dit is super waardevol en voor herhaling vatbaar! Op YouTube is een recap van die dag te zien.

Slampion
Met Monique Hendriks hebben we een ‘Slampion’ in ons midden; in september won zij het NK Poetry Slam! En onlangs werd ze, samen met collega UC MASTER Terence van Lange genomineerd voor de El Hizjra Literatuurprijs in de categorie Proza. Beiden haalden de finale en wederom was daar de hoofdprijs voor Monique! Ondertussen werkte ze aan een viewmasterpoëziebundel, die inmiddels in productie is genomen.

MotionLab
Alesya Dobysh heeft het afgelopen jaar haar eigen event op gebied van improvisatie dans ontwikkeld. Dance coach Andrey ‘Drosha’ Grekhov adviseerde haar en de eerste editie van MotionLab vond half september plaats. Volg Alesya op Instagram om op de hoogte te blijven.

EMOVES presents…
Tijdens de Dutch Design Week waren we een week lang aanwezig met het programma EMOVES presents… in de Area 51 Basement. UC MASTERS Antigoon en Ralph Roelse stelden samen met coach Jasper van Es een expositie samen. Deze tentoonstelling was overdag gratis te bezoeken en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Ondertussen deed Antigoon goede zaken; hij verkocht een aantal van zijn werken.

In de avond maakte de kunstwerken plaats voor een programma vol dans, muziek en street poetry, mede georganiseerd door de UC MASTERS makers. The Kid Selim was host tijdens The Perfect Beat Challenge van Own Zone Music en Liam McCall gaf ‘acte de présence’ tijdens de performance edition van House the Vibe. Jody Geijsendorpher organiseerde aansluitend op de screening van haar eerste shortfilm The Games YouPlay een club night met live performances.
Tessa Gabriëls en Monique Hendriks stonden deze week samen met coach Carmen Verduyn aan de wieg van het nieuwe concept Les Smores. Zoals ze het zelf noemen; een poetisch experiment. Al met al een geslaagde week, waarin we in totaal bijna 8.000 bezoekers mochten ontvangen!

Maar er is meer;
Op dit moment is de eerste graphic novel van Tessa Gabriëls in de maak en Duimalot werkt onder begeleiding van Music coach Kareem Gazuani aan zijn eerste EP Vriendendienst. Vrijdag 17 december was al de release van de single Lui van Fons & de Fonzarellies. Deze single staat op het album Binnenwereld dat in maart 2022 verschijnt. Lui is een laidback catchy song, waarmee een ode aan luieren wordt gebracht. Perfect om tijdens de feestdagen eens goed te relaxen!

Tot zover het overzicht van 2021. Niet alles, maar een goede greep. We wensen iedereen prettige dagen en hopen elkaar in 2022 vaak te zien!