Read

Urban Sports App CityLegends lanceert vanuit Eindhoven

In Eindhoven wordt al een tijdje aan een app gesleuteld die de wereld van straatsporten zomaar eens op zijn kop zou kunnen zetten: CityLegends. Het is een ‘community-based’ applicatie waarin beoefenaars van straatsporten (skateboarders, freerunners, BMX’ers etc.) zelf locaties kunnen aanmaken en daar wedstrijden en challenges op laten uitvoeren. Op 1 mei 2022 gaat de app officieel live en lanceert het meteen het Unbound Tournament: een wereldwijd toernooi zonder locatie waaraan letterlijk iedereen mag meedoen. We spreken met Niek Cloin, creative director bij CityLegends.

Q: Waarom een app voor straatsporten, die vaak juist zonder organisatie werken?

A: We willen straatsporten zichtbaarder maken, voor binnen de scenes en naar de buitenwereld. Het doel is eigenlijk tweeledig: enerzijds willen we straatsporters met elkaar verbinden door CityLegends als platform te gebruiken waarin mensen elkaar kunnen leren kennen, en locaties met elkaar uit te wisselen. Via die locaties kunnen we ze met elkaar verbinden, en kunnen ze zelf van alles organiseren. En zo kun je ook in andere steden, waar je minder bekend bent, makkelijker in contact komen met de lokale mensen.

Anderzijds communiceren we namens de gemeenschappen met beleidsmakers. Het komt meer dan eens voor dat gemeentes een parkje laten bouwen dat eigenlijk helemaal niet klopt. Wij verzamelen ratings en feedback over de spots die de community in-app achterlaat: slechte railings, te korte run-ups, half-pipes die niet bruikbaar zijn. Er kan van alles ‘verkeerd’ ontworpen zijn. Naar individuele klachten van skaters wordt niet geluisterd, maar zodra wij het in een PDF’je zetten en een aantal grafieken en modellen presenteren ontstaat er opeens een serieuze dialoog.

Q: Hoe voelt de app voor gebruikers?

A: Je moet het zien als soort mix tussen Instagram en Google Maps; maar dan chronologisch. Als je ziet dat er een minuut geleden iets is geüpload op een spot bij jou in de buurt, weet je wie daar dus is. Geen vervelend algoritme zoals bij Meta-apps. Op de kaart zoek je locaties, of voeg je locaties toe die je zelf ontdekt hebt. Daar kun je dan tricks uploaden om koning te worden van een spot. Wie dat wordt bepaalt de community zelf.

Daarnaast ontwikkelen we zelf challenges in de stad; je kunt het vergelijken met ‘achievements’ op de Xbox of ‘Trophies’ bij Playstation. Je krijgt een ‘Battle Ranking’ die je ontwikkelt door online battles te winnen, en een ‘Dedication level’ die je kunt ontwikkelen door toegewijd zijn aan je community. Daarnaast vallen er af en toe prijzen of goodies te winnen, waarvoor je dus niet per se altijd de beste skater of freerunner hoeft te zijn, maar gewoon wat toevoegt aan je gemeenschap.

Q: Op 1 mei gaat de app officieel live, toch?

A: Ja, en dat trappen we af met het Unbound Tournament. Dat wordt het eerste wereldwijde online-only toernooi dat beschikbaar is voor bijna alle straatsporten. Iedereen kan eraan meedoen, en van de eerste poules worden 32 mensen geselecteerd om mee te doen aan knock-out wedstrijden. Die gaan willekeurig tegen elkaar spelen. In die fase worden dan drie stemmen uitgebracht; twee van juryleden en eentje door de community. Voor free-run zitten bijvoorbeeld Nico van Holen en Noa Diorgina in de jury. Dat zijn dus niet zomaar mensen.

Per sport wordt er $1000 aan prijzengeld verdeeld en verschillende goodies die toepasselijk zijn voor je discipline; zoals outfits of schoenen.

Op de vorige versie van onze app hadden we een toernooi in samenwerking met Girls Shred; een toernooi voor alleen dames; daar heeft uiteindelijk iemand in El Salvador mee gewonnen. Het mooie is dus dat zij aan een toernooi heeft mee kunnen doen wat normaal gesproken waarschijnlijk niet echt tot haar mogelijkheden behoorde.

Volg CityLegends voor updates!

*TIP: Tijdens het EMOVES Urban Culture Festival op 11 juni 2022 zijn via de CityLegends app speciale online wedstrijden te vinden, die op het festival plaatsvinden.