Read UC MASTERS

UC Masters geeft urban makers twee jaar lang artistiek de vrije hand

Frisse Nederlandstalige soulmuziek met een liveband. Indringende elektronische beats, intense autotune-vocalen en confronterende spoken word. Een filosofische, poëtische en post-apocalyptische graphic novel over spirituele en fysieke vrouwelijke identiteit. Poëtische teksten over het grotestadsleven, op de ontspannen vingerknip-jazz van een Brabants kwintet.

Prachtige en beklemmende foto’s van rauwe treinen en verlaten industrieterreinen. Een urgente weerslag van een reis door Oekraïne met nagebouwde objecten vanuit het front. Unieke, zelfontworpen verfmachines en de onverwachte sjablonen en patronen die ze maken. Een gefilmde, hyper-persoonlijke reis naar de herkomst regio van je familie. Fysiek intense en dramatisch geladen duo-dans op drone muziek, langs betonnen pijlers in een oude fabriekskelder.

De eerste twaalf urban makers die begin deze zomer na een twee jaar durend artistiek ontwikkeltraject hun werk toonden tijdens de eindpresentatie van UC Masters, hebben vaak een diepgewortelde achtergrond in hiphopcultuur. Ze bekwaamden zich in de scene als graffitischrijvers, breakdancers, rappers, spoken word-acts, producers. En ze deden mee aan competitieve battles en ‘cyphers’ – de spontaan gevormde kringen waarin dansers en rappers creatief de competitie aangaan die zo’n belangrijke motor achter de evolutie van hiphop zijn.

De enorme artistieke variëteit en gelaagdheid in het getoonde eindwerk na het eerste UC Masters-traject, is opvallend en veelbelovend. Het unieke ontwikkeltraject neemt hiphop en urban arts nadrukkelijk als uitgangspunt maar niet als hokje.  Het werk dat de makers presenteren na twee jaar onder intensieve begeleiding sparren, creëren en experimenteren, toont hoe ze zichzelf vanuit die initiële inspiratie artistiek verruimd, vernieuwd en ontwikkeld hebben, op zoek naar hun eigen, in de urban arts geworteld, onderscheidende artistieke idioom.

“Een van de unieke kanten aan dit traject, is dat er geen curriculum is,” zegt Kareem Gazuani van het organiserende EMOVES in Eindhoven, het urban culture-platform dat de afgelopen jaren ook regionaal en landelijk een zeer sterke spilfunctie opbouwde als ontwikkel-instelling voor urban arts, en dat vele uiteenlopende initiatieven in die hoek initieert, ondersteunt en versterkt.

Gazuani is één van de specialistische en in hiphop gewortelde coaches die de makers tijdens het UC Masters-traject twee jaar lang begeleidde. “We vertrekken vanuit de vraag: wat wil je bereiken. We geven geen cijfers maar openen netwerken en bevragen, reflecteren, sparren en pushen. Je krijgt als maker bij ons de ruimte om op je bek te gaan en weer op te staan. We leveren elk talent maatwerk en bedenken samen welke stappen we het beste kunnen nemen.”

Voor de makers is dat open einde en die individuele benadering van groot belang, vertellen ze op de eindpresentatie. Ze noemen het een buitenkans om echt de tijd te krijgen voor artistieke ontwikkeling zonder daarbij al meteen een einddoel te weten of een begrenzing te voelen.

Het leverde het soort rust op waarin juist de unieke, individuele creativiteit tot bloei kan komen. Zo ging beeldend kunstenaar Ralph Roelse talloze keren terug naar de locaties voor zijn indringende foto’s van verlaten treinen en industrieterreinen “totdat ik voelde dat ik het perfecte shot had. Ik heb niet eerder gevoeld dat ik zo de mogelijkheid had echt vrij op onderzoek uit te gaan.”

Danseres en choreograaf Alesya Dobysh bouwde haar naam op tijdens hiphop-battles maar voelde dat ze een sterkte behoefte had aan verdere verdieping van wat ze met haar danstalent kan neerzetten. “Bij dans-battles ben je bezig jezelf voortdurend te bewijzen en daar steek je al je tijd in. Maar er zit geen professioneel vervolg aan en ik was echt op zoek naar een manier om me artistiek dieper te ontwikkelen. UC Masters heeft me de ruimte gegeven om te experimenteren zonder te moeten stressen over het eindresultaat. Ik heb twee jaar vertrouwen kunnen opbouwen en voel dat ik artistiek nu veel vrijer ben in mijn maker-schap.”

Behalve artistiek-inhoudelijke ontwikkeling focust het UC Masters-traject van EMOVES ook nadrukkelijk op praktische zaken die de positie van makers in het veld verstevigt, zoals uitbreiding van het professionele netwerk, kennis over marketing en social media en de ins en outs van subsidie- en projectaanvragen. Coach en coördinator Freek van Duijn: “We zien ook dat makers na het traject veel meer in staat zijn inhoudelijk over hun kunst en artistieke ambities te praten – dat is echt een grote stap die ze in die twee jaar hebben gemaakt. Samen, want er is veel onderling contact tussen de deelnemers, en ook op individueel niveau met hun coaches.”

Het tweede 2-jarige UC Masters-traject gaat eind deze maand van start met een nieuwe groep deelnemers. Zet juni 2025 vast in de agenda – dan is de volgende eindpresentatie.

// RELATED //