Music Producing

Selim Haase: Het verder helpen van mensen is iets wat me energie geeft

Eerder dit jaar stelden we producer en industrieel ontwerper Selim Haase aan je voor. Met zijn idee won hij de eerste innovatieve pitchwedstrijd die EMOVES organiseerde. Hij won een geldbedrag en coaching om zijn idee verder uit te werken. Inmiddels is Selim afgestudeerd aan de TU/e: met een 8 rondde hij de opleiding Industrial Design af. Dit deed hij met een prototype van een device dat ervoor zorgt dat rappers onafhankelijk effecten als autotune kunnen toepassen tijdens een liveshow. Selim neemt je graag mee in zijn ontwikkeling.

Voor zijn afstudeerscriptie werkte Selim met vier lokale artiesten, waaronder Laylo uit Eindhoven en Marwan uit Tilburg: “Ik wilde hen er echt bij betrekken zodat ze ook invloed konden hebben op het proces en dat ze ook een deel van zichzelf terug kunnen vinden in het product. En als zij vertrouwen in mij hebben investeren ze hun tijd graag in het testen.” Door de Corona-maatregelen zag zijn traject er wel wat anders uit dan aanvankelijk het idee was: “Ik zou een liveshow doen op de universiteit, maar dat ging dus niet door. Gelukkig wilde één van de artiesten een optreden doen voor zijn digitale publiek, via streaming. Ik heb ieder van de artiesten het product een week meegegeven om te kijken hoe zij ermee omgaan; om te kijken hoe snel zij het leren. De reacties zijn positief dus ik heb besloten dat ik hiermee door wil.”

Met de ondersteuning vanuit EMOVES verkende Selim de zakelijke kant van zijn ontwerpcarrière: “Met Jasper van Es en Kareem Gazuani heb ik kunnen sparren over hoe ik dingen aan kan pakken en in welke richting ik zou moeten denken. Daarnaast ben ik via Jasper bij Owow terechtgekomen, een bedrijf dat ook aan innovatie binnen muziek heeft gedaan. De eigenaar heeft een soortgelijk afstudeerproject gedaan in zijn tijd, dus hij heeft me tips kunnen geven voor als ik er een bedrijf van wil maken.”

Geproduceerd door The Kid Selim

En dat bedrijf dat komt er, als het aan Selim ligt: “Ik heb nu een validatie gekregen: er is een potentieel en dat kan gewoon werken. Nu wil ik de overstap maken naar een start up en daarvoor ben ik momenteel aan het kijken naar patentstrategieën, of dat überhaupt nodig is en hoe ik mezelf kan beschermen. Daarna wil ik het in een groter licht zetten.” Vanwege dit patentonderzoek houdt Selim de naam van het product en het uiterlijk van het prototype graag nog even binnenskamers, maar uw redacteur van dienst kan u verzekeren dat het met beide wel snor zit.

Voordat het product op de markt komt gaat er nog meer getest en getweakt worden: “Ik wil het verder ontwikkelen door met een kleine groep bekende artiesten te werken die bekend staan om hun autotune-gebruik. Door met een kleine groep mensen te werken kan het gecontroleerd groeien, zodat niet bij één foutje alles stuk gaat. Dat wil ik eerst doen, voordat het op de markt komt, dus dan zijn we zeker anderhalf jaar verder. In de tussentijd richt ik me op het ontwikkelen van een pro-versie voor de professionele artiesten en een versie die heel toegankelijk is voor andere artiesten, want daar is eigenlijk het hele project uit ontstaan: het doel was om een toegankelijk iets te maken voor opkomende artiesten. Ik zie dat er interesse van boven is, daar ga ik in mee. Maar uiteindelijk is het doel om zoveel mogelijk mensen te kunnen raken.”

Gelukkig blijft er naast het ontwerpen en ondernemen genoeg ruimte over voor zijn werk als producer: “Op dit moment verdien ik genoeg aan het produceren en het maken van clips om geen vaste baan te hebben. Het is niet superveel, maar genoeg om het draaiende te houden. Ik werk onder andere met gevestigde artiesten die me door mond-tot-mondreclame hebben leren kennen. Met hen doe ik sessies bij hun studio of label en als het liedje bijna wordt uitgebracht, wordt er een contract opgesteld en dat is mijn verdienmodel dan. Daarnaast werk ik graag met opkomende artiesten, dan neem ik meer een coachende rol aan.”

Geproduceerd door The Kid Selim

Een jaar of vier geleden deed Selim mee aan een paar wedstrijden voor producers. Dat leidde uiteindelijk tot samenwerkingen met o.a. Johnny 500, Jairzinho en Skinto & Stepherd: “Een van de prijzen die ik won was om een paar dagen met opkomende rappers te werken in de studio. Toen had ik de smaak te pakken: ik vind het wel tof om met mensen te werken in plaats van in mijn eentje op mijn zolderkamer te zitten. Via de ene artiest kwam ik bij de andere terecht en als je muziek uitbrengt staat je naam erbij en dan nemen andere artiesten gewoon contact met je op. Zo groeit het best snel, eigenlijk. En op natuurlijke wijze. Ik heb nog nooit iemand hoeven te DM’en of te mailen.”

Hoe het produceren en ondernemen zich in de toekomst tot elkaar moeten verhouden, ziet Selim al voor zich: “Op een gegeven moment wil ik minder gaan produceren en steeds meer innovatieve projecten doen binnen de muziekindustrie, met met de sterke focus op onafhankelijkheid van artiesten. Het verder helpen van mensen is iets wat me energie geeft. Ik wil me focussen op het grotere plaatje, want het concept dat ik voor mijn afstudeerproject heb gedaan, is niet het enige wat ik kan. Ik heb nog veel meer ideeën.”

De drive om anderen verder te helpen haalde Selim uit zijn eigen leerervaringen: “Hoewel ik universiteit heb gedaan, leer ik het meeste van mensen die iets voordoen of vertellen uit eigen ervaring. Dat vind ik interessanter dan boeken en het heeft resultaat opgeleverd in mijn ontwikkeling. Ik ben dankbaar voor al die mensen die mij dat gegund hebben. Ik wil dat graag teruggeven aan anderen.”

Op de hoogte blijven? Dat kan via thekidselim.com.