BMX Inline Skate Skateboarding Sports Step

Pim van den Bos: “Dit plan maakt het mogelijk om van een eerste kennismaking door te groeien naar de top”

De Raad voor Cultuur adviseert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om EMOVES met ingang van 2021 op te nemen in de landelijke culturele basisinfrastructuur. Een aantal leden van EMOVES’ creatieve raad legt uit wat dit voor haar discipline betekent. Vandaag aan het woord: Area51-directeur Pim van den Bos.

Zelf begon hij ooit als freestyle BMX’er, inmiddels is Pim directeur van Area51. Vanuit die rol werkt hij graag samen met andere disciplines: “In 2018 fuseerden het BMX-park en het skatepark tot één organisatie. We proberen de samenwerking binnen urban op te zoeken en elkaar te versterken zonder dat je elkaar teveel gaat vermengen of je identiteit gaat verliezen. Uiteindelijk hebben we een coöperatieve vereniging opgericht waar Area51 een van de oprichters en leden van is.”

Het advies van de Raad voor Cultuur is een enorme stap voor urban, legt hij uit: “Het is nooit eerder vertoond dat urban op deze manier ondersteund gaat worden. We zijn enorm trots en vereerd dat we deze kans krijgen. Het is een bevestiging dat het samenwerken helpt. Het lukt goed om als urban in Eindhoven samen op te trekken.”

Een belangrijke ontwikkeling daarin is de huidige verbouwing van Area51: “Het pand wordt getransformeerd tot een plek waar niet alleen sport heel belangrijk is, maar ook de cultuur. Alle aspecten binnen de cultuur krijgen daar letterlijk een huis en een thuis en dat is één van de dingen waardoor wij Eindhoven internationaal op de kaart zetten.”

Dat Eindhoven straks internationaal op de kaart staat, is niet de belangrijkste overweging om alle disciplines onder één dak samen te brengen: “Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen. Vaak wordt er gefocust op de verschillende waarden, maar die kunnen we in stand houden en van elkaar leren. Je ziet binnen de sport en cultuur dat er veel overlap is en dat bepaalde interesses kunnen verschuiven. Kinderen die in aanraking komen met urban en er iets mee willen doen, kunnen straks alles in één gebouw vinden.”

En daarin schuilt, licht Pim toe, een enorme meerwaarde: “Als kinderen of geïnteresseerden in Area51 met het programma van EMOVES in aanraking komen, is er via het plan dat we hebben ingediend de mogelijkheid om van een eerste kennismaking helemaal door te groeien naar de top. Of het nou sport, cultuur of een combinatie ervan is. Via dit programma kunnen we talent gaan ontwikkelen en mensen vanuit hun kracht gaan inzetten om anderen te leren hoe urban in elkaar zit en hoe zij zichzelf als persoon verder kunnen ontwikkelen binnen die urban disciplines.”

‘EMOVES zorgt voor een brede instroom van nieuw talent. Zij bevindt zich in de haarvaten van de straatcultuur en kan zodoende jongeren laten aanhaken op activiteiten en talenten ontdekken.’

De Raad voor Cultuur over EMOVES.