Breaking Dance

Niek Traa: “We kunnen ons netwerk voor nog meer mensen accessible maken”

De Raad voor Cultuur adviseert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om EMOVES met ingang van 2021 op te nemen in de landelijke culturele basisinfrastructuur. Een aantal leden van EMOVES’ creatieve raad legt uit wat dit voor haar discipline betekent. Vandaag aan het woord: breakdancer Niek Traa.

Met zijn crew The Ruggeds werd hij eerste op de UK Bboy Championships en was hij te zien in het Amerikaanse programma The World of Dance en daarnaast waren The Ruggeds met diverse shows in de theaters te zien. Als organisator is hij binnen EMOVES verantwoordelijk voor World Bboy Classic, de grootste twee tegen twee breakcompetitie ter wereld.

“Dat EMOVES nu in de BIS zit, is bizar voor de dingen die wij iedere week doen”, legt hij uit. “We geven lessen en we organiseren activiteiten als gatherings, jams en battles en we kunnen dat allemaal naar een veel groter niveau trekken en de dingen die we al doen met veel meer mensen gaan delen. We kunnen veel meer met jong talent gaan doen, we kunnen echt de breedte op gaan zoeken binnen én buiten Eindhoven en ons hele netwerk accessible maken voor nog veel meer mensen, dus dat is echt supertof.”

De opname in de BIS is belangrijk om dat netwerk voor veel meer mensen te ontsluiten, benadrukt Traa: “Ik denk dat je sommige mensen echt in hun wijk moet ophalen. Het feit dat we dadelijk een prachtig gebouw hebben en dat daar van alles kan gaan gebeuren dat is top, maar je moet ook de middelen hebben om die mensen naar je toe te krijgen en om te laten weten dat dit niet ons ding is waar jij onderdeel van kunt zijn, maar om te laten weten: dit is een plek óók voor jou. Een plek om activiteiten te ondernemen, iets te beginnen en iets met je talent te doen.”

“EMOVES zorgt voor een brede instroom van nieuw talent. Zij bevindt zich in de haarvaten van de straatcultuur en kan zodoende jongeren laten aanhaken op activiteiten en talenten ontdekken.”

De Raad voor Cultuur over EMOVES