BMX Sports

Nederlandse freestyle BMX’ers (letterlijk) op het hoogste niveau

Op 30 november vindt in de Papierfabriek in Nijmegen Red Bull Uncontained plaats, een uniek en letterlijk hoogstaand freestyle BMX evenement met twee Nederlanders in de hoofdrol. Met reusachtige schansen en twee teams vol toprijders van over heel de wereld belooft het een waar spektakel te worden. Daarvan is ook teamcaptain Daniël Wedemeijer (29) overtuigd: “Het is in de eerste plaats een wedstrijd, maar voor de toeschouwers wordt het een ongekende show.”

Het boegbeeld van de Nederlandse freestyle BMX-scene wordt gesponsord door Red Bull en was dus een logische keuze als captain van het eerste team, temeer daar het evenement in Nederland wordt georganiseerd. “Het is echt een uniek event en een gelukje dat dit nu juist in Nederland plaatsvindt.” Minder voor de hand liggend, maar wellicht niet minder terecht, was de keuze voor een andere Nederlandse rijder, Tom van den Bogaard (23), die deel uitmaakt van het rivaliserende team onder leiding van Canadees Drew Bezanson. Wedemeijer en Van den Bogaard markeren de status van het freestyle BMX’en in Nederland. “Waar veel mensen denken dat het vooral een Amerikaanse aangelegenheid is, worden de grote prijzen door deelnemers uit allerlei landen gepakt. Nederland is daarin prima vertegenwoordigd,” aldus Wedemeijer.

Toch staat de professionalisering van de sport in Nederland nog in de kinderschoenen. Erkenning komt er echter steeds meer, onder andere door een Olympische status sinds 2017 (in Tokio 2020 staat freestyle BMX voor het eerst op de rol). Hoewel de Nederlandse rijders zich daar niet voor hebben weten te kwalificeren, wordt er wel steeds professioneler getraind door de BMX’ers, die beiden onderdeel uitmaken van TeamNL. Van den Bogaard: “Het is niet dat ik het BMX’en daardoor heel anders ben gaan benaderen, maar we hebben binnen het team wel afspraken over vaste trainingsuren en sessies om van elkaar te leren. Zo stijgt het niveau. Maar voor mij blijft het in de eerste plaats een manier van leven, iets wat ik het allerliefst doe. Ik ben er, topsport of niet, gewoon altijd en onbewust mee bezig. Als ik over straat loop en ik zie een plek met verschillende obstakels denk ik automatisch meteen aan wat ik daar allemaal mee kan op mijn fiets.”

Om te trainen zijn de twee echter al lang niet meer aangewezen op de openbare ruimte of skateparken waar BMX’ers voorheen vaak hun trucs oefenden. Beiden zijn ze dagelijks te vinden in Area51 te Eindhoven, sinds 2018 zowel hoogstaand skateals specifiek BMX-park (al sinds enkele jaren waren deze weliswaar buren in hetzelfde pand, maar zowel organisatorisch als fysiek gescheiden). Daar kunnen ze trainen in mogelijk het beste indoorpark dat Nederland kent. Van den Bogaard: “Ik probeer in zoveel mogelijk parken te rijden, maar nergens zijn er zoveel hoge ramps en de obstakels zo divers en goed geplaatst als hier.” Ook Wedemeijer erkent de waarde van Area51 voor de BMX-scene. Hij verhuisde er zelfs voor vanuit Amsterdam richting Eindhoven: “Area51 is dé hotspot voor parkrijders in Nederland. Het is de beste baan met de hoogste ramps, dus ik móest hier gewoon elke dag kunnen zijn om verder te komen in mijn sport.”

Ondanks dat er bij Uncontained geen punten te verdienen vallen voor ranglijsten of kwalificaties, staat er voldoende op het spel. Wedemeijer: “Het zijn twee teams met wereldtoppers die tegen elkaar rijden op een ongekend vette baan. Dan kun je uiteraard het nodige vuurwerk verwachten. Daarnaast kunnen we een week van tevoren op de baan gaan trainen: dat is veel eerder dan normaal. Zo ken je de baan dus een stuk beter en kun je de allervetste tricks laten zien.” Ook Van den Bogaard (23) is niet bang dat het evenement een tam onderonsje wordt; integendeel. “Nu draait alles om het maximaal haalbare aan tricks en sprongen. Bij wedstrijden met kwalificatiepunten voor de Olympische Spelen bijvoorbeeld, kan een voetje aan de vloer al een streep door je run betekenen, dus rijd je daar eerder op safe. Hier tellen dergelijke details wat minder zodat we juist de vetste dingen kunnen laten zien die we in huis hebben.”

Sprake van een felle onderlinge rivaliteit is er volgens de twee niet bij. Wedemeijer: “Natuurlijk probeert iedereen de beste prestatie neer te zetten, maar Tom en ik rijden zo vaak samen dat we vrienden en geen vijanden zijn. We zitten allebei in TeamNL en trainen ook samen bij Area51.” Van den Bogaard beaamt: “Ik zou het vet vinden om bij Uncontained direct tegen Daniël te moeten rijden en uiteraard wil ik dan winnen, maar we zijn in real life gewoon dikke maatjes. Als hij wint ben ik blij voor hem en andersom; zo is de BMX-scene. Alle rijders zijn competitief, maar bovenal liefhebber. Als iemand een vette trick laat zien, staan we allemaal te juichen.”