Music Producing

Motabeatz wint eerste ronde OWNZONE Challenge producers

In juni vond de eerste OWNZONE Challenge plaats: eerst strijden producers om een plek in de top drie en deze producties vormen vervolgens het speelveld voor rappers en vocalisten. In de eerste ronde voor producers ging Nick Mota da Cruz (34) uit Bussum met de eerste prijs aan de haal.

Toen hij de inzendingen van de OWNZONE Challenge beluisterde, kwam hij goede beats tegen. Wel viel hem daarin iets op: “Ik hoorde veel van dezelfde samples terug. Dat heb ik geprobeerd te vermijden. Ik vond het best lastig om met de samples uit het samplepack te werken. Er zat maar één sample in waar je makkelijk een melodie mee kan maken. Dat is natuurlijk ook weer de uitdaging, dus ik heb geprobeerd er mijn eigen draai aan te geven. Ik heb die sample gewoon omgedraaid, dan krijg je een hele andere dynamiek en dan kun je daar weer mee spelen.”

De OWNZONE Challenge was niet de eerste competitie waaraan Motabeatz deelnam. In 2016 haalde hij de landelijke finale van de Beat ‘m Up Beatbattles en eerder schreef hij de FunX Demolition Contest op zijn naam. Zowel online als één tegen één ging hij de strijd aan met collega’s: “De kick is dat je gewoon je beste beats meeneemt en dan word je gewoon ingedeeld en dan sta je tegenover een andere producer.” 

Maar uiteindelijk, stelt Nick, gaat het niet alleen om het spelletje: “Het voornaamste is dat ik er mensen leer kennen. Nieuwe producers. Ik ken er inmiddels wel een aantal die ik vaker bij dit soort evenementen tegenkom, dat is leuk. En uiteraard de reactie die je krijgt van het publiek.”

Het zijn niet alleen collega-beatmakers die Nick ontmoet op deze evenementen. Op ADE Beats kwam hij in contact met een publisher: “Na onze ontmoeting hebben we altijd contact gehouden. Toen hij op zoek was naar muziek voor enkele tv-series vroeg hij of ik wat had liggen dat hij eventueel kon gebruiken. Dat is hij gaan pitchen en ze vonden dat het aardig klinken, ik moest slechts een paar dingetjes aanpassen. En CBS vond het ook goed. Zo is mijn muziek in CSI:Cyber terechtgekomen.”

Dat Motabeatz ook met muziek voor documentaires uit de voeten kan, blijkt uit een ander project dat op zijn CV prijkt. Tevens onderstreept hij hiermee wederom het belang van een goed netwerk: “Een oud teamgenoot waar ik mee heb gesport vroeger zit bij een mediabureau. Hij belde dat ze een documentaire over Memphis Depay hadden klaarliggen. Er zat alleen muziek onder die allemaal gelicensed is en als je dat op tv wilt uitbrengen is dat nogal aan de prijs. Toen vroeg hij me of ik niet de muziek voor de hele documentaire wilde doen en dat leek me een leuke uitdaging. Uiteindelijk wordt de docu dan op FoxSports uitgezonden, dat is wel echt cool om terug te zien.”

Toch ligt zijn grote droom niet per definitie in de tv-wereld. Zijn ambitie, licht hij toe, is eenvoudig: “Ja, toch wel gewoon een album maken, eigenlijk. Met mijn beats en dat rappers daar dan gewoon overheen rappen. Verschillende stijlen. Rappers als Drake, Joyner Lucas en Logic vind ik goed, maar ook meer in de stijl van Hopsin. Of Hef, zijn flow is altijd dope op beats. Of wat jonge artiesten als Josylvio en Boef, dat soort artiesten. Dat zou toch wel het leukste zijn.”

// RELATED //