Music Producing

MOCEAN: “Teveel nadenken over wat ik precies nodig had, belemmerde mijn creativiteit”

Op zijn achttiende begon Eindhovenaar Michael Wijnsma (24) onder de naam MOCEAN met produceren. Afgelopen maand schreef hij de tweede ronde van de OWNZONE Challenge voor producers op zijn naam.

“Ik ben achter de schermen bezig geweest, op social media ben ik nog niet heel actief”, licht Michael toe. “Eerst produceerde ik voor mezelf en daarna ontmoette ik lokaal wat mensen die ook beats maakten. Daar werd ik beter van en daarnaast keek ik video’s op YouTube over hoe het zou moeten, maar op een gegeven moment kwam ik daar niet meer verder mee dus moest ik daar zelf manieren voor vinden. Ik had geen verstand van muziektheorie, het was allemaal nieuw voor me.” Desondanks was de drive groot om ermee verder te gaan: “Ik vond het supertof om te doen. Het is eigenlijk hetzelfde als een videogame: beter te worden, steeds een next level te halen. Eerder deed ik twee keer mee aan The Perfect Beat Challenge, toen kwam ik niet eens in de buurt van winnen. Ik deed het puur voor de ervaring.”

Met name het presteren onder tijdsdruk bij The Perfect Beat Challenge is leerzaam geweest voor Michaels creatieve proces: “Ik had een uur de tijd. Toen ik begon deed ik er al een uur over om om drumsounds te verzamelen. De perfecte hihat; de perfecte snare. Het duurde lang voordat ik überhaupt begon met het maken van de beat. Teveel nadenken over wat ik precies nodig had, belemmerde mijn creativiteit. Tijdens de challenge had ik die tijd niet en ik leerde gewoon met de flow mee te gaan. Dat pas ik nog steeds toe. Niet teveel nadenken over bepaalde sounds of welke VST-plugins je moet hebben; gewoon aan de gang gaan.”

Belangrijk in zijn ontwikkeling als producer was het moment dat mensen vocals op zijn instrumentals wilden opnemen, vertelt Michael: “Eerst waren de beats vaak te druk, waren het teveel sounds bij elkaar waardoor er te weinig ruimte overbleef voor vocalisten om hun ding te doen. Ik liet mijn producties wat leger en voordat ik het wist, waren er drie jongens aan het tapen op een beat van mij. Toen ben ik gaan kijken hoe ik mensen kon engineeren want er moest opeens opgenomen worden. Ik moest een ruwe mix kunnen maken om mee te te geven aan de rappers om op weg naar huis die track nog even te luisteren.”

Aansluitend volgde Michael de deeltijdopleiding Sound Education in Utrecht. Met vrienden begon hij de Treehouse Factory Studios in Eindhoven. “We zijn nog in de opstartfase dus we zijn onder andere bezig met een website, maar ik ben er trots op dat we gewoon een ruimte hebben waar we de jeugd dadelijk tegen een relatief lage prijs op kunnen nemen, te produceren en te ondersteunen. Ik wil iets doen voor de jeugd, en niet perse voor mezelf.”

Er liggen al wat plannen klaar om in de studio uit te werken: “Ik wil met eigen werk aan de slag, albums en mixtapes, maar ik wil ook les gaan geven in produceren. Jongeren die het niet fijn vinden om tutorials op YouTube te kijken kunnen bij ons dan persoonlijk geholpen worden. We kunnen er 24/7 terecht dus we komen er al vaak samen na school of werk om te produceren. We willen uiteindelijk de studio draaiende krijgen zodat er meer mensen langskomen die creatief bezig willen zijn.”

// RELATED //