DJ'ing Music Producing

Jessy Kemper “Eigenlijk is er niks fout, je kan het op zoveel manieren doen”

Op 24 oktober start de Area51 Sample Muziekproductie en DJ’ing, door Jessy Kemper. In twee dagen leer je de basics van beide disciplines, die voor Jessy zelf onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. We zoomen in op zijn eigen leerproces en de mentoren die hem het ambacht hebben bijgebracht.

Voordat Jessy als DJ en producer aan de slag ging, was hij al op de dansvloer te vinden. Veelal in de dansschool van zijn vader, waar hij de jongens leerde kennen met wie hij later The Ruggeds zou vormen: “Ik dans sinds ik acht ben. Binnen deze dansschool zijn we de crew begonnen. Toen we meededen aan de Dutch Bboy Championships, zijn we best ver gekomen.” Jessy herinnert zich de eerste keer dat ze met z’n allen dansten: “Die klik was daar gewoon. We waren een hechte groep vrienden en we deden break omdat we wilden battlen. We wilden er meer uithalen en zijn shows gaan doen, zoals Holland’s Got Talent, op televisie. Daarna kregen we veel aanvragen om klusjes te doen door het hele land. Dat is mijn werk geworden.”

Ook op muzikaal gebied was Jessy al jong actief: “Vroeger bij m’n pa had ik Magix Music Maker. Naast dans ben ik als kind altijd bezig geweest met muziek mixen. Op een gegeven moment hadden we met The Ruggeds een sponsordeal met Pioneer. We kregen een set van Pioneer in onze studio en toen ben ik flink gaan draaien.” Toen Jessy vier jaar geleden ontdekte dat je Ableton niet alleen kunt gebruiken om mixtapes te maken, maar ook om te produceren, was het hek van de dam: “Ik ben in het diepe gedoken en zelf gaan produceren. De scene vond ik heel dope en ik kon mezelf er helemaal in vinden. Ik ben beats gaan maken en met Y’skid heb ik voor Adrenaline, de eerste theaterproductie van The Ruggeds, in de studio gezeten. Dat was een fijn leerproces, ik heb veel coaching van hem gehad.”

Het belangrijkste inzicht dat hij daar kreeg: “Ik heb met meerdere producers gezeten, maar Y’skid heeft een hele eigen workflow. Het is fijn om daarin te zien wat goed is, eigenlijk is er niks fout. Daar ben ik achtergekomen. Je kan het op zoveel manieren doen. Aan het begin stel je heel veel vragen maar als je het voor je ziet gebeuren, vallen veel dingen op hun plek. Als je zelf in de studio zit, vraag je je nog wel eens af of je het wel goed doet. Met mixen, bijvoorbeeld. Dan vraag ik me af hoe je die kick en die bass zo krijgt dat ze nice samenvallen. En dan zegt Y’skid: “Als je die sub een beetje naar achteren zet..” Ze moeten niet tegelijkertijd op de grid hitten, dan gaat het geluid peaken. Je wil dat er ruimte is voor de kick om te punchen en voor de sub om na te woofen. Dat soort kleine tips pik je dan op.”

Ook tijdens de workshops komen dit soort tips aan bod: “Sowieso wil ik struikelpunten doorspreken waar elke producer in het begin mee zit. Ik heb vier jaar lang alleen maar geleerd. De dingen waarop je moet letten als je begint. Daarnaast: een stukje muziektheorie. Ik merkte dat ik daar zelf soms vast kwam te hangen. Ik heb wel een producercursus gevolgd, maar daarin kwam geen muziektheorie aan bod. Hoe akkoorden in elkaar zitten, bijvoorbeeld, en hoe je altijd ergens uit kunt komen. Ik speelde vaak op gevoel. Het voelde dan goed, maar je weet het niet. Ik wil die basis geven, dat je weet: als ik dit doe, klopt het sowieso. En dan kun je altijd zelf nog bepalen of je buiten de lijntjes wil kleuren.”

Naast het produceren gaat Jessy ook met DJ’ing aan de slag: “Dat gedeelte gaat meer praktisch zijn. Als we eerst het producergedeelte hebben gedaan, voelt het draaien best wel logisch. Je doet veel dingen hetzelfde in het moment. We maken geen uitgebreide mix, maar we gaan wel leren wanneer je de hoge of juist de lage frequenties wegdraait. Als je draait, doe je dingen vaak in het moment. Je maakt mashups in het moment en dat moment is belangrijk om te creëren. Ook met produceren is dat zo. Je maakt iets wat je even wat langer kan horen, wat goed voelt.”

Van zijn mentor Shield, uit Kopenhagen, leerde Jessy echter dat een productie of een mix niet alleen goed moet voelen. Het is belangrijk om in je muzikale kennis te investeren, stelt hij: “Shield is afgestudeerd als percussionist en je ziet dat het heel nice samenkomt in zijn productie. Daardoor klinken zijn beats nog grover, ze hebben nog meer gekke swing. Zelf ben ik nu piano en muziektheorie aan het studeren. Ik heb wekelijks les en ik merk dat het mijn level weer omhoog krikt. Dat is eigenlijk essentieel als je dit wil doen.”