Music Producing Rap / Vocals

EMOVES gaat verder: do-it-yourself met een flinke dosis innovatie

Eindhoven en innovatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. EMOVES, het platform voor urban culture in de breedste zin van het woord, zoekt gericht naar vernieuwing voor de scene, onder andere met een competitie. Pitch een innovatief idee of concept dat een onderdeel van de urban scene echt verder kan helpen. De eerste pitchwinnaar is Selim Haase. Hij ontwikkelt een device dat het gebruik van autotune in hiphop makkelijker maakt.

V.l.n.r Kareem Gazuani, Selim Haase en Jasper van Es., Foto: Max Kneefel

Van festival naar platform
EMOVES is een platform dat het hele jaar door urban initiatieven in Eindhoven ondersteunt en versterkt. Elk initiatief waar EMOVES mee samenwerkt, antwoordt positief op de vraag of de scene er iets aan heeft. De do-it-yourself-mentaliteit van de urban cultuur mag absoluut niet
verloren gaan en daarom laat EMOVES het organiseren aan de initiators zelf. Daar waar nodig helpt EMOVES. Ongeschreven regels voeren de boventoon. Geen concessies, maar doe vooral dat waar je goed in bent. Elk jaar in juni komen alle urban disciplines in Eindhoven samen tijden het EMOVES urban culture festival. Een propvolle showcase waarbij de scene elkaar ontmoet en grote publiek kennis maakt met hun art, dans, muziek en sport.

Inovatie
EMOVES is actief op zoek naar innovatie. De randjes opzoeken, kijken waar het anders of beter kan, onderzoeken hoe iets dat nu nog ontbreekt, kan worden ontwikkeld. Jasper van Es, lid van de creatieve raad van EMOVES, leidde het EMOVES pilotproject waarbij designers werd gevraagd een elevator pitch te houden over een product of concept dat een bijdrage levert
aan urban culture. Jasper: “Dus geen gimmicks of losse flodders. Alleen ideeën, concepten en producten die serieus iets toevoegen aan de scene.” Selim Haase besloot zich aan te melden nadat producer en eveneens lid van de creatieve raad van EMOVES, Kareem Gazuani hem aanraadde mee te doen. Selim is beat producer en student Industrial Design aan de TU/e.
Met zijn afstudeerproject en EMOVES pitch kan hij een kleine revolutie aanrichten in de Hip Hop scene: een handzaam apparaat voor het gebruik van autotune.

Foto: Max Kneefel

Experts en leren van elkaar
Selim en vier andere deelnemers gingen samen verder naar de volgende stap van de competitie. Zij werden elk aan een expert gekoppeld die past bij het gepitchte concept of product. EMOVES laat hier duidelijk de faciliterende rol zien die ze nastreven. De vijf beste pitchers blijven hun eigen ding doen, met hulp van EMOVES. Partijen uit design, technologie en de urban scene vinden elkaar. Selim maakte op deze manier kennis met Pieter Jan Pieters, de oprichter van Owow en een digital product en innovatie-expert. Selim: “Pieter Jan had goede tips voor mij. Uitspraken zoals ‘Keep it simple’, lijken zo vanzelfsprekend, maar dat verlies je snel uit het oog. De input van deze expert bracht mijn project weer een stap verder.”Alle experts vormden de jury van de competitie. Zij bekeken of het op de markt brengen van een product haalbaar is en of mensen erop zitten te wachten. Jasper: “Bij het idee van Selim konden we concluderen dat het product haalbaar en zeer gewenst is.”

Autotune zonder gedoe
Het device dat Selim ontwikkelt gaat hiphopartiesten veel brengen. Niet alleen in Eindhoven, maar ook ver daar buiten. Autotune wordt in de muziek voornamelijk gebruikt om onzuiverheden in zangpartijen te verbergen of te corrigeren of voor klankeffecten. In Hip Hop zorgt het voor een signature sound. Selim: “Autotune wordt veel gebruikt in de Hip Hop. Zo lang dat in de studio gebeurt, heeft de artiest geen probleem. Het wordt pas lastig als een artiest meerdere nummers met autotune wil performen op het podium. Er moet altijd iemand mee om het autotune apparaat te bedienen en dat gaat niet altijd goed. Daarnaast is de huidige apparatuur erg duur en best groot. Met mijn product is dat straks verleden tijd.
Je koppelt het aan de microfoon en je kiest on the spot zelf de instellingen. De artiest krijgt veel meer vrijheid op het podium.” In 2020 wordt Selim ondersteund door EMOVES zodat hij zijn product verder kan ontwikkelen.

Tags // //