BMX Sports

Een koprol met fiets of op het voorwiel achteruit de trap af; de BMX-must sees volgens Timo van Lierop

Als BMX-docent ziet Timo van Lierop bij Area51 dagelijks met zijn discipline bezig. Hij ziet de landelijke top er trainen en hij ziet de jeugd er hun eerste rondjes fietsen. Voor velen vormt het spectaculairdere werk, zoals salto’s, de top van de berg: “Het is de meest bekende vorm van freestyle BMX, want het komt op televisie. Dan willen mensen zoiets ook gaan doen.” Toch licht Timo graag een aantal rijders uit die er een andere benadering van freestyle op nahouden: “Ik BMX al van jongs af aan. Ik heb veel wedstrijden gekeken en werk in Area51; ik heb al veel gezien. Dan is het toch leuk om naar een andere, creatieve hoek ervan te kijken. Ik haal daar wel inspiratie uit.”

Een van de grondleggers van deze vorm van BMX Freestyle is Matt Beringer, legt Timo uit: “Hij heeft een leuke mix: hij kan een backflip, ook uit hele kleine schansjes, en volgens mij was hij zelfs een van de eerste die ooit frontflips deed. Da’s een behoorlijke truc, die zie je nog steeds in wedstrijden. Alleen, tegelijkertijd kan hij ook tien minuten achteruit rijden op zijn fiets. Niemand anders doet dat. Hij doet dat ook in een wedstrijd: over een schans waarop iedereen springt en een truc landt, rijdt hij achteruit. Misschien is hij niet de allereerste, maar wel een van de eersten die die hoek zo een beetje is gaan bekijken. Andere randjes gebruiken, toch nog even iets met die steuntjes aantikken. Hij is een pionier op dat gebied. In dit filmpje gebruikt hij een trampoline. Dat is misschien niet BMX, met grappig en vernieuwend om te zien. Je zult het niet snel in een wedstrijd vinden, maar het kan ook gewoon.”

“Tate Roskelly is een van de bekendere gasten die deze stijl heeft. Hij is vrij populair op Instagram ook. Dat is niet voor niks: hij doet dingen die mensen die al jaren BMX’en nog nooit hebben gezien. Het is een andere kijk op dezelfde wereld. Op sommige plaatsen waar hij trucjes op doet, zouden andere rijders niets kunnen doen. Er zit geen schans of geen ledge om op te grinden. Hij rijdt over autobanden en kratjes. Hij verzint wel iets, hij gaat er wel op een andere manier overheen. Het gebruiken van de dingen die je om je heen ziet, daar is hij heel creatief in.”

“Erik Elstran is wat anders dan anderen. Een tikje chaotisch, lijkt me, en creatief. Dat zie je terug in de manier waarop hij obstakels gebruikt. Hij doet wat anders dan de rest, maar wel heel goed. Balans is daarin cruciaal. Elstran doet nog wel eens wedstrijden, hij kan een hele hoop ‘normale’ trucjes, maar hij combineert het met een beetje gekkigheid. Moeilijke spots rijden. Dingen waarvan andere mensen denken: daar kun je toch niks mee? Hij kan daar wel iets mee.”

“Deze video van Cam Wood is van iets langer geleden, uit de tijd waarin ik begon met BMX’en. Hij komt uit dezelfde plaats als Matt Beringer en Tate Roskelly, ergens afgelegen in het Noord-Westen van de Verenigde Staten. Misschien is dat het ook wel een beetje, dat ze niet zoveel hebben in de buurt. Dus gaan ze het maar doen met hun eigen creativiteit. Een parkeerplaats met opslag van een metaalbedrijf, het lijkt in de verste verte niet op een skatepark. En toch wordt erop gefietst. Een boot die op z’n kop ligt. Ik zou er niet aan denken om er even overheen te gaan met mijn fiets, maar nadat ik zo’n filmpje heb gezien, weet ik dat het dus wel kan. Dat is wel inspirerend.”

“Tim Knoll heeft een paar filmpjes gemaakt die viral zijn gegaan, verder heb ik er nooit meer iets van gehoord. Volgens mij boeit dat hem ook niet. Hij is iets meer flatland-georiënteerd. Verschillende balanstrucjes, een koprol inclusief zijn fiets, op zijn voorwiel achteruit de trap af. Degene die al tien jaar op rij de X-game Street wint, doet dat niet. Die denkt er niet over na om dat te proberen. Het is eigenlijk gewoon niet te doen, maar hij doet het wel. Ik vind dat mooi. Je hoeft niet perse die fiets tien keer rond te gooien. Je kunt daar creatiever mee omgaan.”