Dance Popping

DeyDey stelt haar favoriete popping dansers aan je voor

De eerste ronde van de Planet Pop’N Challenge is in volle gang en vanuit de hele wereld stromen er inzendingen binnen. DeyDey is een van de drijvende krachten binnen de organisatie, die dit jaar helaas geen fysieke editie kan doen maar online een mooi alternatief heeft neergezet. Zelf won ze als danser de nodige wedstrijden, zo won ze in 2009 de solo popping battle van het UK B-Boy Championship en een jaar later schreef ze Just Debout op haar naam. In vijf video’s stelt ze haar vijf favoriete popping dansers aan je voor.

“Popin Pete”, trapt ze haar top vijf resoluut af. “Hij is het broertje van Boogaloo Sam, de grondlegger van deze dans. Hij hoort bij The Electric Boogaloos; de groep die bij het begin van Popping, Boogaloo betrokken was. Hij is heel vrij in zijn dans, soulful en heel muzikaal. Sommige OG’s blijven bij hun stijl van 40 jaar geleden, maar Popin Pete heeft de invloed van nieuwe generaties toegelaten en blijft zich ontwikkelen.”

De tweede danser die absoluut genoemd moet worden is Walid: “Een van de grootste inspiratiebronnen in Frankrijk maar ook wereldwijd als je het over de grondleggers van boogaloo hebt. Ik heb veel geleerd door enkel naar hem te kijken. Hoe hij van richting verandert, zijn ingewikkelde overgangen zijn van een ander level!”

Ook in jongere generaties is volgens DeyDey genoeg talent te vinden. Zo noemt ze MT Pop, uit Vietnam: “Hij komt uit een land waar weinig kennis en informatie te vinden is. Om hem dan te zien.. hij is absoluut indrukwekkend. Zo creatief. Hij heeft zo’n grote vocabulaire, hij is net een woordenboek. Voor mij is hij een wonderkind.”

Ook absoluut de moeite waard om te checken, stelt DeyDey, is Greentech uit Canada: “Hij weet de stijl en de geest van breaking goed te mixen met popping. Hij heeft een rauwe stijl met veel attitude. En hij is technisch erg goed, hij is een killer in ground moves en zo verdomd funky.” DeyDey lacht: “Voordat MT Pop kwam, was hij het wonderkind.”

DeyDey sluit af met Slim Boogie: “Hij komt uit California. Hij is creatief én technisch. Ik vind hem erg expressief. De manier waarop hij de muziek uitdrukt in zijn dans, dat voel ik heel erg. Hij is een groot verhalenverteller met zijn lichaam.”