Spoken Word

Carmen Verduyn: “Voor mij is het een middel om je krachtig te voelen”

De Raad voor Cultuur adviseert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om EMOVES met ingang van 2021 op te nemen in de landelijke culturele basisinfrastructuur. Een aantal leden van EMOVES’ creatieve raad legt uit wat dit voor haar discipline betekent. Vandaag aan het woord: spoken word-artiest en organisator Carmen Verduyn.

Als artiest houdt Carmen zich vooral bezig met freestyle performances op conferenties en strategiedagen van beleidsinstellingen: “Koffie drinken en meeluisteren; mensen stiekem observeren en dat verwerk ik in een freestyle wrap-up aan het einde van de dag.” Daarnaast is Carmen als organisator betrokken bij verschillende literatuurprijzen en de evenementen van het woordkunstplatform Onuitgesproken: “Ik vind het het leukst als mensen met een glimlach weer weggaan. Of als je aanspreken en zeggen: ‘Ik had zoiets nog nooit meegemaakt, waar kun je dit leren? Hoe ben je hieraan gekomen?’ En dat je dan met iemand één op één het gesprek kunt voeren wat dit type kunst nou eigenlijk betekent.”

Het belang van deze ontmoetingen heeft ze aan den lijve ondervonden: “Ik kom zelf uit een laaggeletterd gebied. Taal was niet onze sterkste kant en ik hield niet per se van lezen. Tot ik met spoken word in aanraking kwam dacht ik nooit dat taal iets voor mij is, maar door spoken word ben ik er verliefd op geworden. Voor mij is het een middel om je krachtig te voelen en plezier te hebben in taal, wat niet altijd vanzelfsprekend is.”

“Wat voor mij het verschil is tussen spoken word en alle andere vormen van woordkunst waarin je je kunt onderdompelen,” legt Carmen uit, “is dat bij spoken word experimenteren en fouten maken belangrijk zijn. Authenticiteit is een van de dingen die er heel erg toedoet, waardoor het voor mij heel erg persoonlijk en speels wordt. Plezier en saamhorigheid in een groep staan heel erg centraal, zonder dat je je eigen identiteit verliest.”

“Een van de tofste dingen aan spoken word vind ik dat je schrijft voor op het podium en dus niet alleen op papier. Je gaat aan de slag met de manier waarop je geluid kunt vervormen; op welke manier je publiek kunt meenemen in de flow; wat voor vormen uit andere kunsten je kunt meenemen; wat voor extra elementen je kunt toevoegen. Voor mij is het alomvattend om disciplines te mixen en het woord op een podium naar een ander niveau te tillen.”

De ambitie is om dit podium voor steeds meer mensen toegankelijk te maken: “Naarmate we meer evenementen zijn gaan organiseren, haken er steeds meer mensen aan. Het publiek groeit, evenals het aantal mensen dat actief meedoet in de scene. En dat is een hechte community. We hebben tegenwoordig geen grote verhalen meer die we aanhangen, dus kleine verhalen die lokaal georiënteerd zijn, worden steeds belangrijker. Juist in spoken word kun je globale thema’s lokaal communiceren in je eigen community. Deze kunstvorm is daarin een belangrijk bindmiddel.”

‘De raad vindt dat met de ontwikkeltrajecten een lacune wordt gevuld en is positief over de meerwaarde die de instelling kan bieden als onderdeel van de keten binnen dit genre.’

De Raad voor Cultuur over EMOVES.

// RELATED //