Breaking Dance

Breakdance kan zich gaan opmaken voor Olympische Spelen in Parijs in 2024

Hoera! Breakdance kan zich gaan verheugen op een nieuw olympisch debuut. Het IOC congres is op 25 juni 2019 akkoord gegaan met de toevoeging van deze sport aan het programma van de Olympische Spelen in Parijs in 2024.

Breakdance, de acrobatische dans uit de hiphopcultuur, was een van de ruim twintig sporten die zich bij het Franse olympisch organisatiecomité hadden aangemeld voor een startbewijs bij Parijs in 2024. Het COJO besloot het verzoek te honoreren en gaf skateboarden, sportklimmen en golfsurfen een nieuwe kans. Het IOC-congres stemde hiermee in, nadat het IOC-bestuur in maart al goedkeuring had verleend.

“Deze vier sporten zorgen ervoor dat er meer balans komt in het olympisch programma tussen mannen en vrouwen”, lichtte IOC-voorzitter Thomas Bach toe. “Bovendien kunnen we met deze sporten een jongere generatie aanspreken.”

Het IOC-bestuur zal in december 2020 een definitieve beslissing nemen over het gehele olympisch programma van Parijs 2024.