Breaking Dance Experimental Dance Hiphop Popping

Andrey Grekhov: “Zo’n toezegging geeft het vertrouwen dat wij het ook tot het topniveau kunnen halen”

De Raad voor Cultuur adviseert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om EMOVES met ingang van 2021 op te nemen in de landelijke culturele basisinfrastructuur. Een aantal leden van EMOVES’ creatieve raad legt uit wat dit voor haar discipline betekent. Vandaag aan het woord: danser en artistiek leider van stichting Sample Culture: Andrey Grekhov.

Als danser won Andrey, beter bekend als Drosha, grote en kleine prijzen waarvan in 2012 de wereldtitel in Parijs op Juste Debout voor hem de mooiste was. Naast zijn actieve carrière als danser is hij cultuurondernemer en organisator. Als artistiek leider van stichting Sample Culture is hij betrokken bij EMOVES, waarvoor hij ook programma’s bedenkt en uitvoert.

Het advies van de Raad voor Cultuur is voor Andrey een persoonlijke mijlpaal: “Ik ben al vanaf de jaren ’90 actief in de scene en heb me heel mijn leven ingezet voor de emancipatie van hiphop. Voor erkenning van hiphop en urban als volwaardige cultuur. Dat de Raad voor Cultuur als eredivisie ons alleen al erkent, is voor mij een feestje waard. En ik merk dat dat over het hele land zo wordt gezien.”

Voor EMOVES betekent het advies de erkenning voor het harde werk: “Alles wat er tot nu toe gedaan is, vanaf 2011. Van oorsprong is EMOVES een festival en een coöperatie. Dat wil zeggen dat jongens zoals ik, die al actief zijn en graag dingen willen organiseren, bij elkaar zijn gekomen en hebben gezegd dat we het samen gaan doen. Een festival is uitgegroeid naar een platform en binnen dat platform organiseert men door het jaar heen van alles en nog wat. Van graffiti tot break tot spoken word tot rap en noem maar op. Tot nu toe hebben we ingezet op de scene, op de mensen die geïnteresseerd zijn, op beoefenaars die nog niet of nauwelijks met de kunst in aanraking zijn gekomen.”

Met het advies van de Raad voor Cultuur kan EMOVES een volgende stap zetten: “Zo’n toezegging van de Raad voor Cultuur geeft het vertrouwen dat wij het ook tot het topniveau kunnen halen. Deze aanvraag is bedoeld als ondersteuning voor de plannen om de Olympisch kampioenen breakdance te kunnen trainen. Om topdansers in de theatergezelschappen te helpen. En dat volgens de tradities, normen en waarden van onze cultuur.”

‘De instelling begeeft zich in de volle breedte van urban, en heeft veel aandacht voor de ontwikkeling van talenten en hun ondersteuning. Daarmee vervult
zij een essentiële rol in de professionalisering en innovatie binnen deze vormen en disciplines.’

De Raad voor Cultuur over EMOVES.