Dance House Dance

Alesya Dobysh: “We willen het beeld van de club nieuw leven inblazen”

In 2018 vond het eerste House The Vibe-feest plaats in een parkeergarage. Dat smaakte naar meer. Het collectief is zich gaan concentreren op dansevenementen voor mensen die van goede underground house-muziek houden. Er werden nationale en internationale gasten ingevlogen, er is muziek van lokale producers uitgebracht, er werden dansfilms vertoond en er is onder andere samengewerkt met EMOVES, Design Academy Eindhoven, Amsterdam Dance Event. Danseres Alesya Dobysh vertelt over de ontwikkelingen van de house dance-scene in Eindhoven en de rol van haar collectief daarin.

Dankzij dansschool On the One, Dynamo, House The Vibe en andere initiatieven van dansers is Eindhoven een levendige house dance-stad aan het worden. Zo komt er in de zomermaanden wekelijks een groep Eindhovenaren samen om te dansen onder de brug bij het Strijps Bultje. “De scene leeft, al is deze niet zo groot’, vertelt Alesya, onderdeel van de organisatiekern van House The Vibe, die verder uit Alvin Arthur, Virgil Skychief en Patricia Hlbocká bestaat. “Ik waardeer het om zulke tradities te hebben, zo groeit de gemeenschap op natuurlijke wijze.”

Het behouden en ontwikkelen van die house dance-scene was dan ook het doel toen het House The Vibe-collectief op initiatief en met ondersteuning van On the One werd opgericht: “Eindhoven is rijk aan getalenteerde mensen en daar moeten we iets mee doen”, vervolgt Alesya. “We zijn jams gaan organiseren waar we muziek konden draaien (sommige van ons zijn tevens DJ) en samen konden dansen. We oefenden vaker samen, deelden ons pad van groei.”

House dance wortelt in de clubcultuur van New York en Chicago. Kenmerkend is het sociale karakter, licht Alesya toe: “Wij zijn dansers en voor ons is de clubervaring de plek waar we onze artistieke energie kunnen loslaten en delen met anderen; waar we elkaar kunnen inspireren en verheffen. Daarnaast hebben we een leuke tijd waarin we kunnen ontspannen en loslaten. Gelijkheid is van oudsher belangrijk in de cubcultuur, net als het vieren van je individualiteit, de fysieke sensaties terwijl je danst, zweet en de vibe voelt. Het connecten met anderen, door middel van dans en muziek.”

Dit zijn dan ook de kernwaarden die House The Vibe bij hun evenementen hanteert: “We willen die kwaliteiten naar voren brengen in de club experience. We willen het beeld van de club nieuw leven inblazen, dat het tegenovergestelde is van de commerciële, op drugs en alcohol gerichte presentatie ervan. We willen dat mensen naar de club gaan en zich daarna geïnspireerd voelen!”

Om dat te bereiken werkt House The Vibe graag samen met kunstenaars: “We brengen kunst naar de club door samen met ontwerpers, beeldend kunstenaars, muziekproducenten en artiesten een inspirerende sfeer te creëren. We staan ​​open voor experimenten en innovaties.”

Naast het organiseren van evenementen vervult het collectief een platformfunctie: “We houden ook de focus op jonge talenten en staan ​​klaar om hen te helpen groeien. Zo delen we kennis over house dance-geschiedenis, house muziekgeschiedenis en cultuurkennis. Voor Corona begonnen we met de Living Room Sessions, waar we dansworkshops gaven, muziek- en dansgerelateerde documentaires vertoonden, discussies voerden, en luisterden naar house muziek.”

De ambities, zo schetst Alesya: “Verdergaan, professionaliseren, groeien, ervaren, anders zijn, een gemeenschap van medewerkers en supporters creëren, artiesten van over de hele wereld uitnodigen en inspirerende festivals, residenties en evenementen organiseren.” Van die ontwikkelingen houden we je op de hoogte, maar hier heb je alvast een playlist om de House The Vibe-vibe in je eigen huis te halen.