Breaking Dance House Dance Read

Beste danser: “Hoe hoger het industrieniveau, hoe lager de waarden zijn”

Wat is culturele integriteit en houd jij je aan de principes ervan? In de eerste van de “Beste danseres” -serie legt Drosha Grekhov, artistiek leider van EMOVES, dansvernieuwer en allround creatieve professional uit hoe je cultuur adequaat kunt vertegenwoordigen in een snel professionaliserende urban dance scene.

Wat is culturele integriteit? Ik heb het al eerder in mijn artikelen genoemd, maar heb nooit de tijd genomen om het voor je uit te splitsen. Beste danser, je maakt deel uit van een groter geheel dat een cultuur heet. En hoewel de definities van cultuur breed zijn, schrijf ik je meestal omdat je deel uitmaakt van de paraplu die Urban Dance heet. Voor mij persoonlijk is Urban Dance niet de beste term, maar bij gebrek aan een beter hanteren we deze. Urban Dance is sterk geworteld in hiphop- en funkstijlen, wat betekent dat zowel jij als ik min of meer hetzelfde culturele DNA vertegenwoordigen. Hoewel ik mezelf een freestyle-danser noem en jij misschien een bboy, popper of krumper bent, hebben we nog steeds contact. En deze relatie maakt deel uit van een groter cultureel erfgoed dat ver teruggaat in de geschiedenis van armoede, onderdrukking en strijd. De Urban Dance industrialiseert en institutionaliseert in een verbluffend tempo, binnen één generatie is het doorbreken gegroeid van innovatie tot early adaptors naar de Olympische Spelen, andere stijlen zijn te zien op televisie, in theaters en worden onderwezen op universiteiten. De lichaamstaal van de straten, de dans van de minderheden is nu een geaccepteerd mondiaal cultureel fenomeen. We kunnen carrière maken en (relatief) succes behalen naarmate de cultuur verandert in een industrie. Het werkt! En als het niet werkt, is het bezig. Dit is echter waar het woord integriteit om de hoek komt kijken.

Integriteit is de kwaliteit van eerlijk zijn en sterke morele principes hebben die je weigert te veranderen. Als je er cultuur aan toevoegt, betekent dat dat je eerlijk moet zijn tegen de culturele principes van de dans.

We zijn verdeeld door terminologie maar verbonden door sterke gemeenschapswaarden. Hoe hoger het industrieniveau, hoe lager die waarden zijn. We streven ernaar om zelfregulerende en egalitaire culturen te zijn. We zijn culturen vol folklore en gebaseerd op vernieuwers. De waarden van onze dansen zijn vrijheid, creativiteit en samenkomen met andere dansers. Geen enkele instelling regelt de ontwikkeling van de dansen, geen enkele persoon is de president of ceo van de dansen. We respecteren en waarderen onze pioniers en leraren en beloven te leren, te innoveren en onze eigen stem te vinden. Culturele integriteit betekent in ieder geval het respecteren van deze paar principes.

Specifieke subculturen hebben hun eigen specifieke waarden. Mijn punt is niet om een ​​definitieve lijst van de principes te maken, maar om je aan het denken te zetten over je eigen integriteit. We kunnen de industrialisatie en institutionalisering van de cultuur niet stoppen. Het is onvermijdelijk, maar we kunnen onze eigen kracht zijn waarmee rekening moet worden gehouden. In elk aspect van de industrie is er ruimte voor de cultuur, in een paar gevallen is er geen, maar er is maar één krachtige stem nodig om deze te veranderen.

Tv-shows hebben 0% culturele integriteit, het is 100% showbusiness, wat betekent dat iedereen in en rond de show een product is, een middel om winst te maken. Commerciële shows voor merken, voor popartiesten, advertenties en films zijn allemaal zakelijk en hebben niets met cultuur te maken. Commerciële dansscholen maken deel uit van de dansindustrie om winst te maken, wat voor werken er ook worden onderwezen, zolang het maar winst maakt. Theatergezelschappen die urban dancers gebruiken om nieuwe volgers te genereren en nieuwe soorten publiek aan te spreken, hebben niets te maken met de cultuur, maar proberen relevant te blijven in een snel veranderende wereld. Sportfederaties die traditioneel andere sporten besturen, schakelen over op stadsdansen zijn opportunistische instanties die het bestaansrecht zoeken en meestal niets te maken hebben met onze cultuur of culturele waarden. Universiteiten die worstelen met diversiteit ‘verstedelijken’ en maken van de straat een instelling.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is DSC_0195-1024x683.jpg
Onderschrift schrijven…

Als je nu deze lijst ziet en denkt, wacht even, ik werk in de helft van de industrieën, ben ik dan een culturele aasgier? Maak je geen zorgen, dat is niet zo. Elk voorbeeld dat ik zojuist heb gegeven, kan worden geïntroduceerd in cultureel bewustzijn en nog beter enige culturele steun tonen. Ik werk eigenlijk met of binnen alle bovengenoemde industrieën behalve tv-shows. Het is aan jou en mij om te infiltreren en culturele integriteit te inspireren. Theaters, scholen, merken en zelfs tv-shows kunnen onze geschiedenis omarmen en pioniers eren, investeren in de gemeenschappen in arme gebieden, zich inzetten voor het faciliteren van stijlen (zoals laban of limon wordt gefaciliteerd in de instellingen). Een deel van de culturele integriteit is om één oog te sluiten voor de populariteit van trends en te blijven investeren in de cultuur, ook al is die op dit moment niet trendy. Federaties en fondsen moeten zich bewust zijn van de gelijkheidsbeginselen en toegankelijk zijn voor het publiek om eisen en klachten te stellen. Pioniers dienen nieuwe ontwikkelingen te stimuleren en actief op zoek te gaan naar invloedrijke posities om enkele van de waarden te behouden die ze misschien vrezen te verliezen. Het is niet zo eenvoudig als het lijkt, maar zeker niet onmogelijk. De kern van de Urban-paraplu is nog steeds erg cultuurgericht, het merendeel van de generatie van 30 plussers is opgegroeid met de waarden van stijlenoorlogen, die allemaal originaliteit leren, vertegenwoordigen en respect geven waar het wordt verdiend. We houden nog steeds van wat het ons heeft gegeven en de meesten van ons geven het je graag.